Thursday, November 6, 2014

Azam Hijrah 1436

Assalamualaikum

Teman stop kejap pasal Aku vs Endometriosis .Terlambat teman nak ucapkan Selamat Menyambut Tahun Hjrah 1436. Sedih teman audit diri teman sendiri, tahun Masihi ingat sungguh, Hijrah aduhai.. so azam tahun ini :-


  • Bangun sebelum subuh---> Buat qiam walaupun sekejap.
  • Baca Al-Quran sebelum subuh----> Rasullulah SAW  buat setiap hari
  • Solat sunat sebelum subuh
  • Solat Dhuha
Ok azam dengan diri buat ini dulu. Try seminggu and sebulan and seterusnya sampai jadi tabiat. Tak mau celum celam (kejap buat kejap tak buat).Istiqamah, sebab Allah SWT suka hamba dia buat beristiqamah dalam melakukan kebaikan walaupun sedikit.  So teman berpesan pada diri teman.. Istiqamah dalam melakukan kebaikan.

Kenapa teman letak dalam blog. Nanti riak ?. Ok last week dalam radio IKIM ada ustaz (maaf sangat tak ingat nama) pesan, bila kita buat kebaikan niatkan orang ikut kebaikan yang kita nak buat , kalau kita diam macam mana  orang nak tahu dan macam mana nak ikut terutamaya dalam sedekah. Contoh terbaik sedekah pisang dekat masjid. Bayangkan kalau orang yang mula mula yang sedekah pisang ini diamkam, maka tak wujud la kot amalan sedekah pisang kat masjid. So untuk entri ini pesanan untuk diri sendiri dan  mudah mudahan sesiapa yang baca entri ini akan sama sama dengan teman berazam dan buat amalan ini. Kalau ada teman berperasaan riak, istighfar, Lama lama benda ni akan jadi biasa dan timbul ikhlas untuk buat. Insyaallah.

gambar ihsan mujahidahwana.blogspot.com 

gambar ihsan kringg.blogspot.com


 gambar ihsan aizasuraya.blogspot.com

No comments: